鎌倉の新しい神社

2024年02月21日(水) 12:59

日本発信四方山話, 神奈川
NEW SHRINE IN KAMAKURA
Kamakura is a location with a long history, but there is a pretty new shrine built in modern times. The wooden dragon charm seems to be a symbol of this shrine, so it could be a must-visit spot for the year of Dragon, this year. The model of the wooden statue is a loyal retainer who served the Emperor in the old days. He committed suicide in place of the Emperor. He is believed to serve as a scapegoat to ward off illness and misfortune.

六国峠の道ランニングのスタート地点とした「鎌倉宮」は、明治天皇の勅命で創建された比較的新しい神社です。紅白の鳥居がモダンな雰囲気を醸し出していますよね。今の季節なら、初春桜(河津桜)や、

如月桜、

将軍梅などを楽しめます。

木製の「獅子頭守り」が有名で人気らしい。手水舎にあふれんばかりに飾られていました。買ったお守りを置いていくというのがよくわからないけれど、1年前に買ったものを持ってきて置いていくのかな?

御祭神である護良親王の忠臣だった村上義光公が、親王を逃がすために身代わりとなって腹切りをしたという史実?伝説?があって、その村上義光公の姿を彫って入魂した「撫で身代り」というのがひそかにあります。

病気や厄除けの身代わりにご利益があるとかなんとか。皮膚病に悩んでいる手の平や足の裏を撫ででご利益を賜りたいところですが、合掌してるし、足も地面についているから無理だった。自分のことは自分でなんとかしよう笑。