称名寺のお正月

2024年01月12日(金) 13:30

UXいろいろ, 日本発信四方山話, 神奈川, マチとヒトの観察
DARUMA DOLLS EVERYWHERE
The historical temple nearby seemed to have offered an Omikuji (Sacred lots) in a small Daruma doll (Daruma is a roly-poly papier-mache doll modeled after the Indian Buddhist monk Bodhidarma) for the new year celebration. Many people left the dolls to wish the written fortunes to or not to come true, so there were many of them, which looked a perfect decoration of the precincts for the time of the year. Some plum trees have already had some blossoms, a sign of spring.

朝の6時と夕方の6時に鐘の音が聞こえます。たぶん、称名寺の鐘楼。大晦日には除夜の鐘がエンドレスかの如くに響いていましたから、もしかしたら住民が叩かせてもらえるのかもしれません(すでに旦那が風邪っぴきだったので外出せずにおとなしくしてました。よって真偽は不明)。

年が明けてすでに約2週間ですが、やっとご近所を散歩でもしようか……と思うくらいに回復してきました。長引いております。

そして向かった先は称名寺。「称名寺の晩鐘」として「金沢八景」にも描かれている名所です。その境内は、紅白のだるまだらけになっておりました笑。

おみくじの巻かれた枝の先に、串刺しになっているだるまも多数。

「だるまみくじ」として、お正月におみくじを販売してるんですねー。完全に出遅れました。来年はきっと。

境内の梅の花がすこしずつ咲き始めています。春遠からじ。早く風邪を治して近所を走り回りたい。