冬至です。折り返し

2020年12月21日(月) 17:10

UXいろいろ, ヨーロッパ所々方々, Skåne, スウェーデン, マチとヒトの観察
HALF WAY THROUGH THE WINTER
It's been a tough winter so far, because we've not been able to fly back to Japan to enjoy the winter blue sky in Tokyo, but the midwinter is now over, meaning we are already half way through. The day length (even though we rarely have sunshine) is 7 hours and 1 minute at the shortest today, and it's getting longer and longer day by day, which sounds just marvelous, doesn't it?

12月21日、冬至です。去年は22日だったから、1日お得な気分だ笑。

冬至はつまり、北半球の場合は昼の時間がもっとも短くなる日です。つまり、明日からは夏至に向かって日が長くなる一方ということだから、冬の半ばの折り返しってことです。わーい。

12月21日の日の出と日の入りの時刻@Lund。昼間は7時間1分も!あります

Lund(ルンド)の日の出は8時35分でした。日の入りは15時35分になるようなので、昼間は7時間1分ってことになりますね。東京と比べたら3時間弱も短いけど、アイスランドの首都Reykjavík(レイキャビク)と比べたら3時間強も長いんだから余裕だ! とか前向きに考えて3回目の冬を乗り越えようとしています。

今年は暖冬っぽいから助かるわー(あいかわらず曇天と小雨の日ばっかりだけど)。